Freelancer, czy firma? Jak wybierać wykonawcę dla logo.

1 Jun, 2020 | Identyfikacja wizualna, Projektowanie

Wybór grafika freelancera lub firmy do zaprojektowania logo (tu przeczytasz jak ważne jest logo) to nie lada wyzwanie w czasach kiedy do wyboru mamy ich tysiące. Nie ma jednego doskonałego przepisu, ale warto spojrzeć na kilka kwestii, np. czy chcesz współpracować zdalnie czy może na miejscu? Jaki masz budżet? Czy potrzebujesz stworzyć również strategie swojej firmy? Te kilka pytań zawęża Ci już obszar poszukiwań.

Przedstawię Ci krótko czego może nie wybierać, a nad czym warto się zastanowić.


Unikaj: Allegro, olx i podobne.

Unikaj tych miejsc jak ognia! Nie znajdziesz tam oryginalnych i kreatywnych twórców, a jedynie szablonowe i hurtowe loga projektowane na szybkiego. Cena może i przyciągać, jeśli Twój budżet nie jest zbyt wielki – ale uwierz, lepiej poczekać i dołożyć pieniądze, niż później żałować.


Unikaj: Oferia i inne portale konkursowe.

To chyba jeszcze gorsze niż ten ogień wyżej. Portale konkursowe polegają głównie na tym, że na portalu wystawia się opis czego się potrzebuje, następnie kilkanaście lub kilkaset grafików robi projekt i go przedstawia w określonym czasie. Za małą kwotę zleceniodawca wybiera jedną pracę i gotowe. Jaka jest w tym pułapka? Uwierz, że takich konkursów jest tam bardzo dużo i żaden grafik nie ma tyle czasu, aby dobrze je przygotować. Pamiętaj, że projektowanie logo to pewien proces, który wymaga czasu. Również w takich konkursach startują osoby bez żadnego doświadczenia, co pozwala im na zbudowanie portfolio – stąd niskie ceny.


Dobre: Małe firmy i agencje reklamowe.

Pracowałam dla małych agencji w całej Polsce i niezbyt przywykło mi ich funkcjonowanie. Szybkie czas realizacji, hurtowe podejście. Takie małe agencje zazwyczaj chodzą w parach z drukarniami, które właśnie na tym się bardziej skupiają – na grafice reklamowej i materiałach DTP. Rzadko kiedy mają osobne miejsce dla grafika, który zajmuje się po prostu identyfikacją wizualną. Zazwyczaj jest po prostu jeden grafik, który ma masę pracy i brak czasu na wszystko. Jest jednak ALE – to nie oznacza, że jest to zły wybór. Takie agencje polecam mniej wymagającym i tym, którzy wiedzą czego chcą – mają jakąś wizję logo, bez konieczności szukania nazwy.


Dobre: Duże firmy i agencje reklamowe.

Czyli też duże budżety. Duże agencje robią przeważnie duże projekty, robią strategie firmy, identyfikacje i całą reklamę. Tutaj płacisz za sztab ludzi, którzy pracują nad Twoim projektem. Tutaj na pewno się sprawdzą firmy, które wchodzą z jakimiś produktami, ze sklepami albo z czymś innym dużym.


I jeszcze dobre: Freelancerzy

Tych doświadczonych znajdziesz w serwisach, np. Behance czy Dribbble. Mniej doświadczeni są gdzieś na allegro, czy olx… tam gdzie pisałam wyżej. O dobrego freelancera (ale nie tylko) możesz pytać na różnych facebookowych grupach – dostaniesz różne oferty, ale dostaniesz też ludzi z polecenia. Warto zwrócić wtedy uwagę na ich stronę, doświadczenie, portfolio i obsługę klienta. Dobry freelancer będzie miał również swoją firmę, a co za tym idzie – wystawi Ci fakturę. Niektórych grafików (w tym również mnie) czasami obowiązują umowy poufności, co równa się z brakiem możliwości pokazania niektórych projektów dla świata, ale przy rozmowie chętnie chwalimy się dla kogo pracowaliśmy, jednak bez szczegółów 🙂 .


No i forma: Praca zdalna vs na miejscu.

Forma pracy także jest ważna, zwłaszcza przy obsłudze Twojego projektu. Przy pracy zdalnej jest o tyle więcej plusów, że firmy możesz szukać nawet na drugim końcu Polski. Nie ogranicza Cię tak naprawdę nic. Natomiast współpraca na miejscu ogranicza Cię do obszaru, gdzie będziesz musiał jeździć więcej niż jeden raz. Postaw na pracę zdalną i miej szeroki wybór.


Podsumowując.

Pamiętaj zawsze o umowach, czytaj je od deski do deski. Pytaj o warunki pracy, o poprawki, o terminy. Na podstawie pytań sprawdź obsługę klienta! Niektórzy freelancerzy mają stawki godzinowe, a agencje i inne firmy przeważnie stawki za całe projekty. Wybierz 3 potencjalnych wykonawców, przeczytaj oferty, sprawdź budżet. Pamiętaj także, że logo nie kosztuje 100zł – to powinien być dla Ciebie sygnał słabej jakości pracy. Dobre logo to kawał ciężkiej pracy!

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Konkretny newsletter!

Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach. Zgodę będziesz mógł w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

O mnie

Nazywam się Judyta Marczak i pomogę Ci zrozumieć projektowanie. Jestem projektantem UXUI i grafikiem komputerowym.
Czytaj więcej o mnie